Какво е графичният дизайн? Част две: Цвят

Познатите цветове на дъгата в спектъра, които получават името си от Исак Нютон, принадлежат на видимата светлина и се наричат монохроматични цветове. Те представляват много малка част от целия електромагнитен спектър. Като всяка електромагнитна вълна, видимата светлина се характеризира с яркост, дължина на вълната и поляризация.

Основна роля за цвета играе диапазонът от дължини на вълните, който той обхваща, или цветният тон: червено, жълто, зелено, пурпурно и пр. Названието му се дава като се съобразяваме с приликата му с цветовете от спектъра. Изключение прави само пурпурният цвят, който отсъства от спектъра, но го има в природата. Различията в цвета на обектите се дължат на различната дължина на вълната на отразяваната или излъчваната от обекта светлина.

Друга характеристика на цвета е неговата наситеност или чистота - степента на смесването му с бяла светлина. Колкото по-малко е бялата светлина, толкова по-наситен е цветът. Комбинацията от цветния тон и наситеността се нарича хроматичност.

В графичния дизайн се използват две цветови схеми – RGB (Red, Green, Blue) за компютърните среди и цветната телевизия и CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key или по-познат като черно) за модерния цветен печат.

Стойността на всеки цветови елемент от CMYK се движи в граници от 0 до 100%. Процентната стойност показва наситеността на дадения цветови елемент. Но не всички цветове може да се получат с помощта на CMYK. За това при нужда от определени цветове се прибягва до цветната гама на Pantone (линк2) (система за цветово съответствие). Тя съдържа специфични цветове, който не могат да бъдат симулирани с CMYK. Много големи корпориации и държави изпозват тази система, защото тя създава еднакъв цвят, независимо в коя печатница ще бъде изпечатван продукта. В печатния процес освен тези два типа мастила има и специални метални цветове, лакове и т.н.

Стойностите на RGB, които са шифровани в 24 бита за пиксел, се определят с помощта на числа от 0 до 255. Тази стойност показва наситеността на цветовия елемент.

Цветовете определят каква връзка ще направи получателят на информация, дали ще ги асоциира правилно с дейността на компанията. Разпознаването на цвета не е функция на мозъка, а на емоциите които той поражда в човека. За графичния дизайн е нужно да се знае символизмът в цвета, който е продукт на вековете история, култура и наука за всеки един народ. В западните държави белият цвят се асоциира с чистота, мир, спокойствие, докато в много източни държави той се асоциира със смъртта. Тези разлики в разпознаването на цвета могат да доведат до различни асоциации, които ще повлияят позитивно или негативно върху продукта/компанията в различните части на света.

Цветовете се делят на топли, свързани със слънцето и деня, и студени свързани с луната и нощта. Характерното за тях е, че топлите цветове изпъкват, студените отдръпват. За тях е много важен контрастът, в които те са представени.

Цветната психология е много важен аспект в рекламата, маркетинга и идентичността на една компания. Неговата функция е да привлече вниманието, като се внимава за възникващите асоциации. С цвета трябва да се борави внимателно, за да не се пренатовари  продукта с голям брой цветове, което ще затрудни неговата връзка с потребителя.

Коментари

Популярни публикации